Kompozytorka, flecistka, pianistka i improwizatorka. Urodziła się 13 marca 1985 roku w Katowicach. Ukończyła studia kompozytorskie z wyróżnieniem w klasie prof. Aleksandra Lasonia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Od 2011 prowadzi zajęcia w Akademii Muzycznej w Katowicach.
W 2015 roku uzyskała stopień doktora sztuki w dziedzinie kompozycji
(Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie: Marcin Błażewicz- promotor).
Jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich jak
i Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.
Od 2009 roku publikuje swoje utwory w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
Jest wielokrotną stypendystką m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
a także Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Otrzymała zamówienia na kompozycje podczas wszystkich dotychczasowych edycji Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego: Kolekcje – Priorytet: Zamówienia Kompozytorskie (2012, 2013, 2014, 2015).
W lipcu 2012 roku ukazał się album płytowy „Śpiewam Nowoczesnego Człowieka”
z muzyką kompozytorki w wykonaniu najwybitniejszych polskich orkiestr i zespołów kameralnych (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia batutą Michała Klauzy oraz José Maria Florêncio, AUKSO pod batutą Marka Mosia, Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina, LASON Ensemble).
Jej postać została umieszczona wraz z 11 innymi polskimi kompozytorami
w Kalendarzu New Generation – Nowa Generacja Polskich Kompozytorów, wydanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, m.in obok Marcela Chyrzyńskiego, Mikołaja Góreckiego, Pawła Łukaszewskiego, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Wojciecha Widłaka, Agaty Zubel.
Za osiągnięcia twórcze otrzymała szereg nagród i stypendiów artystycznych, m. in.:
- prezentacja kompozycji podczas 57. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Lizbonie
- nominacja do prestiżowej Nagrody Mediów Publicznych OPUS 2009 (edycja nie została rozstrzygnięta)
- I nagroda w Konkursie Kompozytorskim im. Artura Malawskiego
w Rzeszowie za utwór na orkiestrę symfoniczną - dwukrotnie I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim
im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie (2011 i 2012) - I nagroda w Konkursie Kompozytorskim w Bydgoszczy, Nagroda Specjalna za Walory Warsztatu Kompozytorskiego
w Konkursie Kompozytorskim na Chóralny Utwór Liturgiczny w Bydgoszczy - III nagroda w Konkursie Kompozytorskim organizowanym przez Akademię Muzyczną w Gdańsku, za utwór na orkiestrę smyczkową
- wyróżnienie w Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego organizowanym pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, za utwór na flet preparowany solo
- wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim we Wrocławiu za utwór …in their eternal faces… na flet solo. W 2006 roku otrzymała wyróżnienie za utwór Cierń na 2 głosy, altówkę i fortepian do słów Tadeusza Różewicza w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Gliwicach.
Utwory Justyny Kowalskiej-Lasoń były wykonywane na wielu festiwalach i koncertach w kraju i za granicą przez solistów, m.in. Łukasz Długosz; Ryszard Sojka, jak i orkiestry/ zespoły takie jak Narodowa Orkiestra Symfoniczna pod batutą Michała Klauzy oraz José Maria Florêncio; Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Rzeszowie pod batutą Marka Pijarowskiego; Orkiestra Filharmonii w Gorzowie Wielkopolskim pod batutą Waldemara Gronia; Orkiestra Fiharmonii Warmińsko-Mazurskiej poda batutą Piotra Sułkowskiego, Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina; Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod batutą Marka Mosia; Orkiestra Muzyki Nowej, poda batutą Szymona Bywalca, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice – CAMERATA pod batutą Anny Szostak; Kwartet Śląski; Orkiestra Kameralna AMADEUS pod batutą Agnieszki Duczmal i Anny Mróz; Orkiestra Kameralna Progress pod batutą Szymona Morusa; Zespół Kameralny – Lason Ensemble; Orkiestra Kameralna „Gradus ad Parnassum” pod batutą Petera Vandilowskiego na Białorusi; ukraiński kwartet smyczkowy POST SCRIPTUM; Zespół Kameralny Salzburskiego Mozarteum pod batutą Chung Ki Min i inne.
Jej utwory wykonywane były na wielu festiwalach i koncertach w kraju i za granicą.
Jako improwizatorka współpracowała z instrumentalistami, kompozytorami, improwizatorami i jazzmanami takimi jak Matthias Mainz (wraz z niemiecką grupą Realtime Reserach) i Richard Ortmann.
Sama tworzy także grafiki komputerowe.
Ważniejsze kompozycje:
- Kwartet smyczkowy nr 1 (2004)
- A Light exists in Spring… na kwartet smyczkowy (2005) (wersja 2 2009)
- Iluminations na orkiestrę symfoniczną (2006)
- Psyche na akordeon solo (2006)
- Cierń na 2 głosy, altówkę i fortepian (2006)
- Muzyka do etiudy filmowej – TRUST ME – Szymona Gdowicza z Akademii Sztuk Pięknych
- Apokalipsofonix na taśmę i 4 tuby (2007)
- Pięć Błogosławieństw na organy solo (2008)
- OBRAZ 1929 (Zdzisław Beksiński in memoriam) na orkiestrę symfoniczną (2008)
- Te frazy…Te pieśni…Te arie…na orkiestrę smyczkową (2009)
- ARTroTi-phonium na 6 harf, 3 trąbki i kotły (2009)
- …in their eternal faces… na flet solo (2009)
- Fanfara Festiwalowa – dla Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie (2009)
- Sanctus [wersja 2] na chór mieszany (2010)
- Te Arie…na orkiestrę smyczkową (2010)
- Śpiewam Nowoczesnego Człowieka na orkiestrę symfoniczną (2011)
- …dotykam gór, a one dymią…na flet preparowany solo (2011)
- …in terra, in mari…na chór mieszany (2011)
- Sanctus [wersja 3 skrócona] (2011)
- Przemawiam Językiem Zrozumiałym Dla Wszystkich na orkiestrę smyczkową (2011)
- Błogosławiony w snach, we łzach szczęśliwy na chór mieszany a cappella (2012)
- Oto drzewo Krzyża, na którym zawisło Zbawienie świata na chór mieszany a cappella (2012)
- Aby jednak pieśni nie zgasły, wynieś je poza światy na orkiestrę smyczkową (2012)
- III Kwartet smyczkowy „Znajduję swą pieśń” (2013)
- Śnię sny wszystkich śniących I Symfonia koncertująca na flet i orkiestrę symfoniczną (2014)
- Bowiem przemawia językiem aniołów na wiolonczelę i akordeon (2014)
- Która wszystko tworzy, wszystko ochrania na mieszany chór solistów, orkiestrę kameralną i dźwięki elektroniczne (2015)
- Co zostało rozświetlone, światłem się staje na flet i orkiestrę